Isnin, Julai 07, 2008

SEMANGAT BARU

Buat pertama kalinya dalam hidup aku, aku rasa teringin dan bersemangat untuk sambung belajar di India, especially Manipal. Baru tadi aku dengar satu talk dari senior yang pernah dan baru graduate dari University Of Manipal (ntah betul ke tidak nama universiti ni.. lebih kurang la!). Kata dia cara belajar di sana adalah sistem tradisional. Bagi sesetengah orang, cara ni agak berat coz sukatan pelajaran akan cover semua benda. Kelas teori akan diasingkan dari kelas clinical mengikut tahun.

Bagi sistem belajar yang baru iaitu cara comprehensive (seperti di UM, UKM, IMU), start first year dah ada kelas clinical. Dua-dua cara ni ada kelebihan masing-masing. Tapi yang istimewanya di India ni, student dia boleh buat banyak kali dissection bedah mayat untuk kelas anatomy. wahhhh... teruja tul aku dengar. Bab ni lah yang ramai Medic student dari tempat lain cemburu. Diorang tak adalah selalu sangat dapat peluang korek mayat2 untuk kelas anatomy just sebab nak tengok struktur organ, saraf, salur darah dan otot2 manusia ni...

Hehehe... barulah aku rasa redha kalau aku ditakdirkan belajar di India nanti...

2 ulasan:

ceria seindah suria berkata...

haiyaaaaa..
kan bagus cmtu cik pa..
ini x..ari2 bebel dlm bilik x nak pi india...

-Shafawati- berkata...

Ye la.. aku dah redha kalo aku kena g India. Tapi aku juga menaruh harapan yg aku akan dapat belajar kat Malaysia jer..

:f :D :x B-) b-( :@ x( :? ;;) :-B :| :)) :(( =(( :s :-j :-p :-o :-g :-x
Catat Ulasan