Sabtu, Ogos 01, 2009

DILEMA SEORANG PEMBACA BUKU..



Tak tau lah kenapa dengan aku sejak dua tiga hari ni. Risau semacam... Tiba-tiba aku terfikir. Betul ke aku ni nak amik medic? Aku bakal lanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah!... Waaaa... !!! AKU TAK PERCAYA.. TAK PERCAYA.. Rasa macam bukan diri aku.

Petang tadi, aku terpandang buku Biology (RAVEN) n buku tu buatkan aku rasa takut. Itu baru buku Biology, bukan buku ANATOMY pun... Terus terang aku cakap, aku tak de kemampuan untuk baca buku dalam tempoh yang lama. Beberapa hari ni, aku try buat eksperimen. Paling lama aku boleh bertahan hanya 20 minit. Lebih daripada tu, aku rasa cam nak nangis.. Rasa nak memberontak jer..

Dah berapa kali aku cakap kat diri aku "Aku boleh baca buku ni. FOKUS.. FOKUS..!". Aku tak tau masalah ni orang lain ada jugak ke tak. Bagi aku, masalah ni agak kronik sebab aku ni bakal amik jurusan yang memerlukan bacaan dan hafalan yang sgt banyak. Aku pernah terfikir yang aku tak mampu nak habiskan 6 tahun ijazah perubatan aku. Tiap-tiap hari aku kena mengadap buku setebal buku RAVEN yg font size nye bukan 18 or 20 tapi sekecil font 12.

Masa kat KMS dulu, aku selalu cuak tengok Rose n Asmaa' baca buku lama. Aku heran, camne diorang boleh bertahan baca buku untuk satu dua jam. Dah la tu, buku yg diorang baca bukan calang-calang buku. Rose baca buku ALLOT yg hitam putih n Asmaa' lak baca buku Fizik GIANCOLLI dia yg tebal tu... Dalam hati aku, "Tabah nyer diorang membaca..."

Aku harap sangat sesiapa yang ada kemampuan baca 'buku lama-lama' dapat kongsi skill korang ngan aku. Aku harap dapat cope dengan masalah ni sebelum aku sambung ijazah nanti. Masih ada masa sebulan...

8 ulasan:

SoMeoNe berkata...

aku bukak bku anatomy aritu...
dan aku rase sgt takut..takut sgt2..1 page itu pnuh dgn gmbar2 dan tulisan..terdetik di hati-cmne nk igt sume ni??ni bru satu page..and bku die lg tebal dri raven..
tp kan..bile pk2 blik..ramai je mdc student boleh buat and jadik doc..
why not us??
kite boleh usaha btol2
Allah xkan uji hambanya dgan ujian yg diluar kemampuannye..
mknenye..kite boleh buat bende tue
insyaallah kite sume boleh kan??

-Shafawati- berkata...

thnx to SoMeoNe. betul tu. mana mungkin Allah nk uji kita dgn perkara yg kita x mampu. Allah knows the best. Maybe Allah tetapkan aku amik medik untuk aku baiki kelemahan ni... x de lah aku alami masalah ni sampai ke tua...

rose berkata...

tipu la tu
mane ade tahan bace buku lame2..huaa2

Tanpa Nama berkata...

bole ny buat medic.dun wori.me also xtahan bca bku lma2.20 min pon xle focus.haha.tp still bole survive jer..nk final 1st yr da pon..nway,u fly mane?ramaiah ker?if ramaiah bole la jupe..wink2..
p/s: u xknal i.n i xknal u juge.sj gedix2 komen.hoho

Tanpa Nama berkata...

shafa..kamoo mmbuatkan saye takott utk amek medic..huhuhu

ajeem_hazim berkata...

Hmnmm... actually books yg tebal2 tuh is just for our reference.. so my suggestion is why don't we just make our own notes..that's much better..n focus more in lectures!! huhuu...

"Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apakah yg terbaik buat hamba-Nya...."

Tanpa Nama berkata...

hrmm..nice persoaln..saye g trok jns xske bce buku..beli jer buku byk2 utk tatapn mate..but seriously speaking its good to read as much as posibble to master dat particular topic.use d book wisely, juz take any points wich u find relevant to ur learng..mix ur reading n u'll find its interesing to stdy more than 2 hrs..btw believe in urself n thre's nothg impossible juz try ur best!!

-Shafawati- berkata...

Shafa > Rose: selalu jer aku nampak kau mengadap buku. alaa... at least kau baca buku berkali ganda lagi lama dari aku.

Shafa > tanpa nama: thnx for d encouragement. btw, saya x fly ramaiah tapi rpblk Czech.

Shafa > tanpa nama: jgn la takut amik medik. selagi ada doa orang tua, mesti boleh survive...

Shafa > hazim: ye.. satu cadgn bagus. buat note sendiri n focus masa lecture. hehehe... kau pun jgn lupa fokus, nanti boleh la pinjam nota kau...

Shafa > tanpa nama: thnx for d advice..

:f :D :x B-) b-( :@ x( :? ;;) :-B :| :)) :(( =(( :s :-j :-p :-o :-g :-x
Catat Ulasan