Ahad, September 14, 2008

Buat Rakan KMS ku...


Wahai rakan2 KMS ku..

Izinkan aku berkongsi sesuatu yang aku dapat masa ceramah 09/09/2008 aritu.. Hari tu, tak ramai pelajar yang datang, sebab tu aku nak sampaikan beberapa pesanan penceramah..

Antara isi ceramah yang mencuri perhatian telinga aku adalah tentang peranan al-Quran dalam menyucikan hati kita semua. Penceramah tu ada tanya..

"Pernahkah kita merasakan Al-Quran yang kita baca itu membantu kita menyucikan hati?"

Tersentak aku dengan soalan penceramah tu. Aku mula tertanya2, pernah ke hati aku bergetar apabila membaca atau terdengar bacaan ayat2 al-Quran? Kalau pernah, selalu ke? Seorang sahabat aku pernah cakap, ayat2 yang suci ni akan mudah menyentuh hati2 manusia jika hatinya suci....

Aduuhhh... parah! Selalu saja hati ni tidak bergetar...Tiap2 hari sebelum berbuka, pasti terdengar alunan orang mengaji, tapi belum tentu hari2 hati kita tersentuh, apatah lagi bergetar... Kotor ke hati kita?

Astaghfirullah al azim

Astaghfirullah al azim

Astaghfirullah al azim

Ya Allah, lembutkan lah hati2 kami...

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nak sucikan kene byk lagi baca la kan?

-Shafawati- berkata...

Yup! Aku pernah dengar dalam satu hadith Rasulullah masa usrah dulu, salah satu cara nak sucikan hati adalah dengan "tilawatul quran" (membaca al quran).

:f :D :x B-) b-( :@ x( :? ;;) :-B :| :)) :(( =(( :s :-j :-p :-o :-g :-x
Catat Ulasan