Ahad, Julai 13, 2008

LENYAP SUDAH SEJARAH HITAM AKU DENGAN MANCIS

TAHNIAH!! Tahniah kepada diri aku kerana aku berjaya mengatasi rasa takut aku untuk guna mancis. For the first time in my life (maybe kot..), aku berjaya nyalakan mancis dengan usaha aku sendiri. Waaa.. tahniah2.. Selama ini aku tak pernah berani pun nyalakan walau sebatang mancis. Hahaha.. Tapi x lawak sangat coz ramai lagi kawan2 aku yang masih x berjaya cam aku ni... kelak aku akan ajar diorang cara nak guna mancis.
Semua keanehan ni berlaku masa aku tgh wat eksperimen Extended essay aku.. Entah hari yang ke berapa aku tak ingat. Masa tu aku buat eksperiment dengan seorang sahabat aku yang jugak tak reti guna mancis (biarlah identitinya dirahsiakan..).
Tengah khusyuk aku mengadun potassium iodide, tiba2 datang dua orang makcik dan akak makmal nak menjenguk projek aku.. Time tu pulak aku kena nyalakan bunsen burner. Mula la aku gelabah semacam... kacau rod kaca tak betul, pegang termometer pun terbalik. Semua mende jadi tak kena.
Agak lama aku menunggu mereka keluar. Malangnya diorang nampak berminat untuk tengok aku gunakan bunsen burner. Dengan wajah terdesak, aku pun keluarkanlah sebatang mancis dari kotak mancis dan goreskan pada tepi kotak. Sekali gores, x nyala. Kali kedua, fuh.. menyala!! Tapi slack nyer, gas pulak tak pasang. Aku pun panggil sahabat aku untuk bukakan gas. Dan untuk kali ketiga ni, aku berjaya menghidupkan bunsen burner dengan api yang menyala-nyala (tak caya sudah...). Uishhh, waktu tu Tuhan saje yang tahu betapa berbunga-bunganya hati aku. Tak kisahlah kalau ada orang nak kata muka aku time tu cam muka budak dua tahun dapat lollypop, yang penting aku tahu saat adalah satu saat yang paling bersejarah buat aku. Aku berjaya atasi rasa cuak aku untuk nyalakan mancis setelah aku hidup selama 19 tahun 4 bulan.
Alhamdulillah... Allah dah memberikan aku nikmat untuk menggunakan mancis dengan sempurna. Selama ni, aku nak pegang batang mancis pun tak berani, apatah lagi menyalakan mancis. Aku harap kelebihan yang aku baru dapat ni tidak akan memakan diri aku sendiri. Api ni tak boleh dibuat main2. Kecil2 jadi kawan, bila besar jadi lawan.

1 ulasan:

ceria seindah suria berkata...

cewah...tahniah..aku still x brani nak nyalakn mancis tu..hua33...

:f :D :x B-) b-( :@ x( :? ;;) :-B :| :)) :(( =(( :s :-j :-p :-o :-g :-x
Catat Ulasan